DSC02912

Nadal dawaj dziecku zabawki, które grzechoczą i którymi bawiło się w poprzednich tygodniach życia. Jeżeli chcesz kupić nowe, wybierz jasnokolorowe piłki, które dziecko może turlać wokół siebie i patrzeć na nie. Lubi także bawić się zabawkami z uchwytami i pętlami; są łatwe do chwytania.Nadal w zabawie delikatnie łaskocz niemowlę – ono to uwielbia. Takie łaskotanie pobudza rozwój narządów zmysłów: dziecko uczy się też, że łaskotaniem poprzedzasz przemawianie do niego i wykonywanie czynności związanych z tymi słowami. W zasadzie każdy bezpieczny przedmiot znajdujący się w domu może być dobrą zabawką dla twojego dziecka. Upewnij się, że dziecko nie może jej uszkodzić lub zrobić sobie krzywdy. Większość plastikowych łyżek jest bezpieczna – można nimi machać i potrząsać. Zwykle trudno je uszkodzić. Niemowlę nie ma zwykle trudności w chwytaniu ich. Plastikowe kubki i talerze są również odpowiednim obiektem do trzymania i manipulowania. Nawet duże łyżki mogą stać się chwilową zabawką.

Czas spędzony na zabawie ze swoją pociechą jest ważny dla jego rozwoju psychicznego i duchowego. Dzięki temu maluch wie, że jest kochany i ważny. Podczas tych wspólnych chwil budują się więzi. To kapitał, z którego człowiek czerpie przez całe życie i który jest wzorcem budowania relacji z innymi ludźmi: przyjaciółmi, partnerami, własnymi dziećmi. Dziecko uczy się nieustannie, także wtedy, gdy z pozoru nic nie robi. Wiem, że rzadko my rodzice możemy sobie pozwolić na spędzanie całych dni na zabawie z dzieckiem, zwłaszcza kiedy mamy w domu więcej niż jedno dziecko. Od ilości spędzanego czasu z maluszkiem ważniejsza jest jego jakość. Jednak nie musimy zajmować się malcem non stop. Ono też potrzebuje chwili, by się zająć sobą, ponudzić, by zobaczyć, że mama oraz tato mają swoje sprawy.

Lustro nad łóżeczkiem

Jeżeli niemowlę jeszcze nie ma lusterka, w którym może siebie obserwować nadeszła już pora, żeby dać mu taką możliwość. Wybierz specjalne lusterko dla niemowląt, wykonane z tworzywa, które nie ulega rozbiciu. Lusterko powinno mieć średnicę około 15 cm i być wyraźne, żeby dziecko mogło dokładnie siebie oglądać. Zainstaluj lusterko po zewnętrznej stronie łóżeczka, tak żeby dziecko mogło widzieć siebie zza prętów. Możesz także przymocować takie lusterko przy stole do przewijania, tak żeby dziecko patrzyło w nie, kiedy zmieniasz mu pieluszkę. Przekonasz się, że potrafi długo się przyglądać „drugiemu dziecku”. Jeżeli masz w domu duże lustro na ścianie, pozwól dziecku patrzeć się w nie w trakcie noszenia na rękach. Bardzo lubi przypatrywać się osobie, która się nim zajmuje.

Rozmowy i opowiadanie bajek

Rozmowy w obecności dziecka i mówienie do niego nadal są bardzo ważnym czynnikiem jego rozwoju. Czytaj na głos książkę lub opowiadaj mu rozmaite historie. Może to być po prostu mówienie, co za chwilę zrobisz. Na przykład: „Najpierw wykąpiemy się. Potem zjemy kolację”. Są to ogromnie zajmujące opowieści dla dziecka. Jeżeli czytasz dziecku bajki, pokazuj mu rysunki i tłumacz, co na nich widać. Jeżeli czytasz książeczkę o samochodach, opowiadaj dziecku po kolei o każdym narysowanym samochodzie. Może nie rozumieć tego, co mówisz, ale pozwoli mu to przynajmniej zaszeregować samochód do kategorii obiektów, które zmieniają położenie.

Taaak wysoko! 

Ćwicz siłę mięśni dziecka, ponieważ przyspiesza to rozwój fizyczny i wyrabia w nim poczucie równowagi. Baw się z nim następująco. Połóż dziecko w pozycji na plecach. Delikatnie chwyć pod pachy i powoli doprowadź do pozycji siedzącej. Dziecko będzie napinać swoje mięśnie, by utrzymać pozycję siedzącą. Następnie delikatnie unieś je do pozycji stojącej, tak żeby mogło ćwiczyć równowagę ciała i podpierać się stopami, gdy ty je podtrzymujesz. Łatwo uczynić z tego ćwiczenia zabawę. Śpiewając, opowiadaj dziecku, co teraz robisz. „Pomagamy dziecku usiąść, usiąść, usiąść”. Gdy unosisz je do pozycji stojącej, śpiewaj mu: „Pomagamy dziecku, stawać, stawać, stawać”. Gdy będzie już w pozycji stojącej, zaśpiewaj: „Dziecko stoi, stoi, stoi, taaak wysoko”. 

Łaskocz mnie! 

Zabawy w łaskotanie dają dużo radości. Taka zabawa ma na celu identyfikowanie różnych części ciała niemowlęcia. Zacznij od delikatnego dotykania częśći ciała, w zależności od rytmu piosenki, którą śpiewasz. Zataczaj małe kręgi nad jego brzuszkiem, w końcu delikatnie łaskocząc. Śpiewaj przy tym:

Gdzie są rączki maluszka? 

Gdzie są nóżki maluszka? 

Gdzie, gdzie, gdzie… 

Jest nosek maluszka? 

Możesz zmieniać części ciała, które identyfikujesz w piosence – uczy, brodę, policzki, palce czy brzuch. Słowa nie muszą się rymować. Nazwij wszystko to, co ci przychodzi w danej chwili do głowy. Powtórz zabawę parę razy, jeżeli niemowlę bardzo ją lubi.

Naśladuj dźwięki, które wydaje dziecko

Powtarzaj za dzieckiem dźwięki, które ono wymyśliło. Trzymaj jego twarz na wysokości twoich ust. Niech mówi po swojemu. Pochwal jego paplaninę. Poczekaj, aż zrobi przerwę i powtarzaj jedną grupę sylab takich jak „da-da-da”. Prawdopodobnie niemowlę zacznie uważnie słuchać. Może czynić próby powtórzenia za tobą albo zacznie paplać coś innego, po swojemu. Śmiej się, gdy próbuje powtarzać za tobą sylaby. Uczysz je w ten sposób naśladowania dźwięków, co jest podstawowym elementem nauki języka.

Pomagaj dziecku w próbach poruszania 

Teraz jest odpowiedni okres do wspierania wysiłków przy próbach przemieszczania się, pełzania i raczkowania na podłodze. Połóż dziecko na czystym kocyku w odpowiednim miejscu na podłodze w otoczeniu paru kolorowych zabawek, które znajdują się blisko niego, ale poza zasięgiem rąk. Pozwól, żeby samo wybrało, którą zabawką chce się bawić, a następnie wspieraj jego starania o przesunięcie się w kierunku tej zabawki. Dodatkowym atutem tej zabawy jest to, że dziecko ma możliwość wyboru zabawek.

„Rób to, co ja” 

Zachęcaj dziecko do naśladowania siebie i w ten sposób pobudzaj jego zmysł wzroku. Mając naprzeciw siebie głowę dziecka, otwórz oczy szeroko. Wystaw i pokaż język. Poruszaj nosem. Nadmij policzki. Śmiej się z tego, co robisz! Może spowodujesz, że twoje dziecko zacznie cię naśladować. Jeśli tak się stanie, ty naśladuj dziecko. Takie zabawy podobają mu się i sprawiają radość. Niemowlę może powtarzać te zabawy z innymi osobami.

Gdzie jest zabawka? 

Ta zabawa pomaga dziecku w rozwijaniu poszczególnych grup mięśniowych, które będą niedługo potrzebne przy raczkowaniu. Połóż niemowlę na plecach i zwróć jego uwagę na zabawkę. Poruszaj zabawką nad nim powoli, wykonując ruchy koliste, po to, żeby dziecko obracało głowę, ramiona i wodziło wzrokiem za zabawką. Musi wtedy wygiąć plecy wyginać plecy i szyję, żeby nadal ją widzieć. Wodzenie wzrokiem za zabawką może ułatwić mu przewracanie się na drugą stronę. Jeżeli próbuje to wykonać, ale jeszcze mu się nie udaje, możesz delikatnie popchnąć jego tułów i pomóc mu w odwróceniu ciała.

Spraw żeby życie dla dziecka było interesujące! Dziecko cieszy się, robiąc każdego dnia coś interesującego.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *