DSC02514 (1)

W czwartym miesiącu życia dziecko jest coraz bardziej ruchliwe i zaczyna się obracać. Na tym etapie rozwoju maluch lubi dotykać przedmiotów a różnorodność ich powierzchni sprawia dziecku przyjemność. Postaraj się dostarczyć mu wiele różnorodnych i bezpiecznych przedmiotów, których może dotykać. Zadbaj, by w dziecka otoczeniu znajdowały się odpowiednie do jego wieku zabawki. Teraz jest dobry czas na wymienienie części zabawek na inne. Jeśli dziecko ma zabawki przymocowane do łóżeczka to zabierz je, gdy maluszek zacznie unosić się na rękach i kolanach. Ponieważ dziecko wkłada do ust wszystko, czego dosięgnie, pozostawienie tych zabawek może być niebezpieczne, zwłaszcza takich które zawierają drobne elementy.

Czas spędzony na zabawie ze swoją pociechą jest ważny dla jego rozwoju psychicznego i duchowego. Dzięki temu maluch wie, że jest kochany i ważny. Podczas tych wspólnych chwil budują się więzi. To kapitał, z którego człowiek czerpie przez całe życie i który jest wzorcem budowania relacji z innymi ludźmi: przyjaciółmi, partnerami, własnymi dziećmi. Dziecko uczy się nieustannie, także wtedy, gdy z pozoru nic nie robi. Wiem, że rzadko my rodzice możemy sobie pozwolić na spędzanie całych dni na zabawie z dzieckiem, zwłaszcza kiedy mamy w domu więcej niż jedno dziecko. Od ilości spędzanego czasu z maluszkiem ważniejsza jest jego jakość. Jednak nie musimy zajmować się malcem non stop. Ono też potrzebuje chwili, by się zająć sobą, ponudzić, by zobaczyć, że mama oraz tato mają swoje sprawy.

Potrząsaj grzechotką

Pomagają dziecku doskonalić spostrzegawczość i jednocześnie umiejętności ruchowe. Daj mu zabawkę, która jest łatwa do trzymania i powoduje hałas. Poza zasięgiem wzroku potrząśnij delikatnie jego rączką tak, żeby usłyszało grzechotkę. Czy przesunie rączkę z grzechotką ku sobie, żeby zobaczyć, co tak hałasuje? Jeśli nie zrobi tego, unieś jego rączkę i potrząśnij jeszcze raz grzechotką. Powiedz mu, co się dzieje. Niech dziecko potrzyma grzechotkę w każdej rączce.

Klaskanie rączkami

Zabawy z paluszkami i klaskanie rączkami pomagają dziecku zdobywać umiejętności trzymania, patrzenia na swoje ręce i zaciskania ich. Jedną z zabaw, które rozwijają te umiejętności jest „Koci, koci łapci”. Uchwyć rączkę dziecka swoją ręką. Śpiewając, klaszcz do rytmu rączkami dziecka.

Przedmiot w ruchu

Dziecko potrafi teraz wykonywać oczami ruchy okrężne. Zawieś nad głową dziecka uwiązany bezpiecznie błyszczący przedmiot. Powoli zataczaj nim koła nad wpatrującym się dzieckiem. Następnie zatrzymaj nad oczami dziecka. Poruszaj przedmiot wokół głowy dziecka. Dziecko będzie wodzić za nim oczami. Nauczy się także przewidywać jego pojawienie się po zniknięciu na krótko z pola widzenia. Maluszek zaczyna pojmować sens ruchu.

Zdjęcia rodzinne

Zrób dziecku wystawę rodzinnych zdjęć. Pozwól mu na nie patrzeć. Dziecko lubi oglądać twarze ludzi lub ich zdjęcia, zwłaszcza tych osób, które zna. Umieść powiększone fotografie, na ścianie lub postaw na stole, tak aby dziecko mogło je oglądać. Wskazuj na nie i wymieniaj imiona ludzi na zdjęciach. Dziecko zechce sięgać po zdjęcia. Pozwól mu ich dotykać. Pomaga to dziecku rozpoznawać bliskie osoby.

Jazda na koniku

Ulubioną zabawą większości dzieci jest jazda na „koniku”. Ty jesteś wierzchowcem, a ono – jeźdźcem siedzącym na twojej nodze. Ta zabawa wzmacnia więzi dziecka z tobą i pomaga mu rozwijać kontakty społeczne. Dziecko ćwiczy także koordynację mięśni i zachowanie równowagi. Recytując ten dziecinny wierszyk, załóż nogę i posadź dziecko na swojej górnej stopie. Trzymając mocno ręce dziecka, poruszaj nogą do góry i do dołu, delikatnie podrzucaj dziecko i śpiewaj:

Na koniu hyc, na rynek,

Kupię siedem tłustych śliwek

I kosz pełen jaj

Patataj, patataj.

Na koniku hyc, do miasta,

Kupię blachę pełną ciasta

Gnaj, koniku, gnaj

Patataj, patataj

Mamy świnki, mamy ciasto,

Już opuszcza konik miasto,

Wtem poślizgnął się,

A my wszyscy bęęęc!

Nadlatuje bąk

Zabawa z łaskotaniem sprawia dziecku wiele radości. Dzieci uwielbiają zabawę z „nadlatującym bąkiem”. Unieś jedną rękę wysoko nad dzieckiem. Powoli opuszczaj rękę spiralnym ruchem w kierunku dziecka, śpiewając:

Nadlatuje bąk, bąk, bąk,

Nadlatuje bąk i złapie (imię dziecka)!

Wyśpiewując imię dziecka, połaskocz je delikatnie w żebra lub brzuszek. Już niedługo dziecko będzie demonstrowało w tej zabawie zdolność do zapamiętywania i przewidywania biegu wydarzeń. Będzie chichotać i kręcić się oczekując, kiedy bąk je złapie.

Bańki mydlane

Dziecko ma już teraz dobry wzrok, możesz więc zorganizować zabawę bańkami mydlanymi. Rozpuść niewielką ilość mydła w wodzie. Przez słomkę albo specjalną rurkę wydmuchuj bańki mydlane z dala od dziecka, gdyż mydło z bańki mogłoby podrażnić mu oczy. Dziecko będzie się cieszyć, widząc jak bańki unoszą się powoli w powietrzu i krążą w pokoju. Zabawa ta stanowi również ćwiczenie obserwacji poruszających się przedmiotów.

Obracaj dziecko

Pomagaj dziecku wzmacniać mięśnie tułowia. Połóż dziecko na podłodze i delikatnie obracaj z boku na bok albo na plecy z pozycji na brzuchu. Trzymając dziecko mocno obydwiema rękami, kołysz je położone na brzuchu na szczycie dużej miękkiej piłki. Pomagaj dziecku w obracaniu się. Jeśli dziecko jeszcze nie potrafi samo się obracać, naucz je tego w czasie zabawy. Połóż dziecko na plecach na podłodze. Umieść z boku kolorową zabawkę. Kiedy dziecko zwróci się do niej, popchnij je delikatnie, żeby się obróciło. Dziecku będzie podobała zabawa, która jednocześnie stanowi ćwiczenie koordynacji ruchowej umożliwiającej samodzielne obracanie się.

Zabawa z wełną

Aby zwiększyć zręczność palców dziecka, pozwól mu bawić się krótkimi sznurkami wełny. Zapleć warkocz z kilku cieńszych sznureczków wełny, żeby powstał jeden grubszy sznur, który dziecko z łatwością uchwyci. Niech bawi się tym warkoczem. Bacznie obserwuj dziecko. Nigdy nie pozostawiaj go samego z tą zabawką. Po zakończeniu zabawy zabierz sznurek z zasięgu jego rąk.

Spraw żeby życie dla dziecka było interesujące! Dziecko cieszy się, robiąc każdego dnia coś interesującego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *